Jamieson – prírodné vitamíny


Jamieson je v Kanade najväčším výrobcom vitamínov, minerálov a doplnkov výživy z prírodných látok. Vo farmaceutickom priemysle má takmer 87 ročnú tradíciu. Svojim zákazníkom ponúka spoľahlivé, kvalitné prírodné produkty podporujúce zdravie.
Produkty Jamieson ponúkaju 360 Pure- kontroly čistoty , kvality a uchovania čerstvého stavu všetkých prípravkov. Pri ich výrobe sa využíva čo najviac zložiek z prírodných zdrojov, pričom sa v najväčšej možnej miere zachováva ich prirodzený stav.
Jamieson zaručuje, že jeho produkty:
- neobsahujú konzervačné látky, farbivá, cukry, chemické prísady, ani prísady s možnými alergizujúcimi účinkami (repný cukor, kuchynská soľ, pšenica, kukuričný škrob, glutén, mliečne výrobky, kvasnice)
- sú vhodné aj pre diabetikov, alergikov a vegetariánov
- sú výsledkom výskumu, vývoja a výroby v jeho vlastných zariadeniach
- sú vyrábané iba v malých sériách z prírodných zložiek
- boli podrobené starostlivým farmakologickým testom
- neboli testované na zvieratách
- majú zaručenú účinnosť a dlhodobo sa udržia čerstvé

 

Bezpečnosť užívania vitamínov

 

Sú výživové doplnky s obsahom vitamínu E bezpečné?
Je veľmi ťažké prijať priveľa vitamínu E, aj keď je to jeden z vitamínov rozpustných v tukoch, ktoré sa môžu v tele ukladať. Podľa dobre zdokumentovaných štúdií užívali dospelé osoby 100-800 IU vitamínu E denne počas dlhšieho obdobia bez vedľajších účinkov. Väčšina doplnkov s obsahom vitamínu E obsahuje 100 až 400 IU, čo je oveľa nižšia hladina ako tá, pri ktorej boli hlásené mierne vedľajšie účinky, napríklad slabá bolesť žalúdka. Osoby, ktoré užívajú lieky, by sa mali pred začatím užívania vitamínu E poradiť s lekárom, pretože zriedkavo sa môžu vyskytnúť negatívne interakcie s liekmi/ živinami.

Je bezpečné užívať vitamíny vo veľkom množstve?
Áno aj nie. Vzhľadom na obrovské rozdiely v požiadavkach organizmu na jednotlivé vitamíny a dovolené odchýlky, neexistuje jednotné pravidlo. Vo všeobecnosti platí, že vitamíny rozpustné vo vode (vitamín C a vitamíny skupiny B komplex) je možné užívať v dávkach do výšky 100 krát odporúčaná denná dávka (ODD). Prebytok sa vylúči močom. Hladina vitamínov rozpustných v tukoch, A a D, má oveľa nižšie rozmedzie bezpečnosti. Vitamín A sa všeobecne považuje za bezpečný v dávkach 10 násobne vyšších ako je odporúčaný denný príjem a vitamín D maximálne v dávkach 5 násobne vyšších ako je ODD. Vysoké dávky vitamínu A alebo D je možné užívať len pod dohľadom lekára.

Môžu sa multivitamínové doplnky užívať pravidelne počas dlhého obdobia?
Áno, uistite sa však, že Váš výživový doplnok neobsahuje vysoké množstvá vitamínu A alebo D – t.j. viac ako 10 násobok ODD vitamínu A alebo viac ako 5 násobok ODD vitamínu D. Dlhodobé užívanie takýchto množstiev môže mať negatívny dopad na Vaše zdravie.

Môže nadmerné vystavenie slnečnému žiareniu spôsobiť predávkovanie vitamínom D?
Nie. Neexistuje žiadne riziko predávkovania sa vitamínom D pri dlhšom vystavení sa slnečnému žiareniu. Produkciu vitamínu D v pokožke vplyvom slnečného žiarenia si organizmus automaticky reguluje. Pokožka sa vlastne pred nadmerným vystavením sa slnečným lúčom pri opaľovaní chráni sama!

Spôsobujú vysoké dávky vitamínu C – napríklad 3 gramy denne – nejaké vedľajšie účinky?
Pri vitamíne C sa aj v prípade veľkých dávok vyskytuje len zopár vedľajších účinkov. Jedným z vedľajších účinkov veľkých dávok vitamínu C (kyseliny askorbovej) je mierny laxatívny účinok. Tomu sa dá často vyhnúť tým, že budete užívať vitamín C vo viacerých menších dávkach denne. V skutočnosti môže organizmus využiť štyri 250 mg dávky vitamínu C efektívnejšie ako jednu 1000 mg dávku.

Ak konzumujem stravu obohatenú o vitamíny a denne užívam multivitamínový doplnok, existuje riziko vzniku nadmernej hladiny vitamínov?
Nie. Hladiny vitamínov v strave obohatenej o vitamíny sú starostlivo monitorované a spĺňajú vládne normy. Multivitamíny sú pripravené tak, aby spĺňali ODD alebo prevyšovali ODD v bezpečnej miere. Pri konzumácii jedla obohateného o vitamíny a vyváženého vitamínového/ minerálneho doplnku neexistuje žiadne nebezpečenstvo.

Hrozí pri pravidelnom užívaní vitamínu C nebezpečenstvo vzniku obličkových kameňov?
Experimenty dokazujú, že neexistuje zvýšené riziko. Osoby, ktoré mali obličkové kamene, by však nemali užívať viac ako odporúčanú dennú dávku (ODD) vitamínu C. Pre ostatných ľudí nepredstavujú vyššie dávky (niekoľko gramov) žiadne riziko.

Existuje riziko vzniku skorbutu, ak náhle prestanem užívať vysoké dávky vitamínu C?
Nie. Bolo realizovaných mnoho výskumov na ľuďoch aj zvieratách, ktoré dokazujú, že organizmus nezvýši svoju požiadavku na hladinu vitamínu C po tom, ako prestanete užívať veľké dávky. Ak teda užívate veľké dávky vitamínu C a potom s nimi náhle prestanete, nevznikne u Vás riziko nedostatku vitamínu C.

Existuje riziko otravy vitamínmi u detí?
Vitamínové doplnky by mali byť skladované mimo dosahu detí, keďže prehltnutie viacerých tabletiek by mohlo byť škodlivé v závislosti od veku dieťaťa. Železo môže byť pre deti toxické.

Ľudia, ktorí užívajú veľké dávky vitamínov, si myslia, že ak „málo je dobre, viac bude ešte lepšie.“ Majú pravdu?
Nie. Dobrý nutričný stav je možné udržať aj s relatívne nízkymi dávkami. Ak prijímate vyváženú stravu a z nijakého špeciálneho dôvodu (napríklad tehotenstvo, kojenie, prísna diéta, fajčenie, nadmerná konzumácia alkoholu, ste „na liekoch“, alebo pod ťažkým fyzickým stresom) nepotrebujete prijímať ďalšie vitamíny, Vaša strava by Vám mala dodať všetky potrebné vitamíny. Prekročením všeobecného pravidla bezpečného užívania doplnkov sa každá osoba vystavuje zvýšenému riziku vzniku vitamínovej toxicity.

Mali by sa osoby so žalúdočným vredom vyhýbať doplnkovému vitamínu C, keďže sa musia vyhýbať kyslým jedlám?
V jeho bežnej forme, áno. Vitamín C však existuje aj vo forme askorbátu sodného alebo askorbátu vápenatého, ktoré nie sú kyslé a pritom sú rovnako účinné ako kyselina askorbová. O prípravku, ktorý bude najlepšie spĺňať Vaše požiadavky, sa poraďte s lekárnikom.

Mali by sa vitamíny považovať za „lieky“?
V niektorých prípadoch áno. Vitamínové doplnky užívané vo vysokých dávkach môžu mať terapeutické alebo liekom podobné účinky. Príkladom je niacín, ktorý sa niekedy predpisuje vo veľmi vysokých dávkach za účelom zníženia hladiny cholesterolu v krvi. Vitamínová terapia takéhoto charakteru by mala vždy prebiehať pod dohľadom lekára. Tak ako lieky, aj vitamíny by sa mali užívať podľa pokynov a mali by sa skladovať mimo dosahu detí. O náhodnom predávkovaní je potrebné informovať školený lekársky personál.

Čo by sa mohlo stať, ak by som užil/a priveľa vitamínu A?
„Hypervitaminóza A“ (z gréckeho „hyper“ – priveľa) má rôzne príznaky, napríklad strata apetítu, rozmazané videnie, bolesť hlavy, bolestivosť svalov, vypadanie vlasov a/alebo začervenanie a šúpanie pokožky. Zdravá dospelá osoba, s výnimkou tehotnej ženy, môže bezpečne skonzumovať maximálne 10 násobok ODD tohto vitamínu. Tehotné ženy by mali obmedziť príjem vitamínu A vo forme vitamínového doplnku na 1000 IU/denne. Odporúčaný denný príjem vitamínu A z vyváženej stravy plus vitamínový doplnok s obsahom 1000 IU/denne je považovaný za bezpečnú hranicu pre tento vitamín.

Prečo má moč po užití B-komplexu alebo multivitamínového doplnku často svetlo žltú farbu?
Toto zafarbenie spôsobuje riboflavín (vitamín B2), ktorý má intenzívnu žltú farbu. Ak užijete viac vitamínu, ako potrebujete, jeho nadbytok sa z tela odstráni močom. Ide o prirodzený proces a nie je dôvod robiť paniku.